AS-EMIT-keskustelua marraskuusta 2002 helmikuuhun 2004

Keskustelu on poimittu AS-online palstalta. Kommentit ovat sellaisenaan kuten ne on sivulle lähetetty, vain joitakin selviä kirjoitusvirheitä olen korjannut. Tekstit etenevät kronologisesti alhaalta ylöspäin, ts. vanhimmat viestit ovat sivun alareunassa.
- Editoitu 2004-02-21 KM -


aloitussivulle . emit-pääsivu . vanhemmat emit-keskustelut

Nimi : Jukka Pehkonen

Viesti : Emitin käytön vaihtelusta

Onko nyt tuo Kiikoisten ilmoittama tapa laittaa ULA-leimasin JAT-leimasimen jälkeen ainoa asia, jossa on ollut eroa kilpailujen välillä Emitin (erisnimi?) käytössä? Eikös tuon luulisi olevan hyvä kokeilu, jolla yritetään saada jonoihin välejä? Samaahan koetetaan aivan vastaavalla järjestelyllä miehitetyillä JATeilla.Säännöt, säännöstö, toimintaohjeet, opastus, sivuseikka kokeiluvaiheessa. Täytyyhän muitakin sovelluseroja olla tullut vastaan kuin yllä mainittu. Valistakaa hyvät ihmiset tietämätöntä!

20. helmikuuta 2004 8:18:37


Nimi : Pekka Virtanen

Viesti : Säännöt vai säännöstö?

Aktiiviseksi uudeksi harrastajaksi osoittautuneelle Jukalle: lajiryhmä teki muutama vuosi sitten eri puolilla maata - lähinnä Oulun seudulla ja Pohjanmaalla - noudatettujen Emit-sovellusten perusteella säännöstön, joka löytyy sekä AKK:n Internet-sivuilta että AS-vuosikirjasta. Tämän säännöstön ohjeilla pelataan AKK:lta anottavissa Emit-kisoissa (ei tuo emit kyllä isoa kirjainta kaipaa).

Nyt Kiikoisissa noudatetaan uuden lähtöajan suhteen käsittääkseni Norjasta poimittua käytäntöä. Homma voi olla OK, vaikka säännöstön käytäntökin on toiminut.Lajiryhmällä oli tiedossa Norjan systeemit, mutta edellinen lajiryhmä ei niille lämmennyt.

Juuso K. on ollut sen verran mukana isommissa autourheilukuvioissa, että hän ymmärtää, ettei melko isoa sääntömuutosta tehdä hetken mielijohteesta (emit-asia vaikuttaa todella moneen sääntöpykälään). Lajiryhmä on seurannut emit-homman kehitystä, mutta sääntöasteelle uutta ajanottoa ei ole viety, koska homma vaatii vielä hieromista. Yksi ratkaiseva syy on ollut myös se, ettei lajiryhmän sääntökokoukseen ole koskaan tuotu tästä aiheesta kuin heittoja, ei mitään konkreettista - tämä on lajiryhmän sisäinen työnjakokysymys, sillä jäsenille päätetään avauskokouksessa omat "tontit".

Myös lajiryhmän uuden jäsenen on syytä perehtyä näihin asioihin ja siihen, mitä lajiryhmien jäsenten hommista ja kannanotoista on päätetty hallitustasolla.Eli konkreettisia esityksiä ilman turhaa piikittelyä - ja tekoja niiltä, joille valtaa on annettu (tämä koskee myös alueiden AS-lajiryhmiä (pieni vitsi, niitä kun ei montaa ole, koska porukka on alueilla niin epäaktiivista)).

19. helmikuuta 2004 17:57:41


Nimi : Jukka Pehkonen

Viesti : Millaisia EMIT-sovelluksia on käytetty?

Valistakaa joku viisaampi minuakin, jotta voin muodostaa oman mielipiteeni. Siis minkälaisia omia Emit-sovelluksiaan kisajärjestäjät käyttävät omissa tapahtumissaan? Onko kyseessä asemien käytön periaate vai tuloslaskentasovellukset vai molemmat? Konkreettiset esimerkit saattaisivat helpottaa asian ymmärtämistä.

19. helmikuuta 2004 12:54:03


Nimi : Juha Kulmala

Viesti : Joku yhtenäinen linja on silti paikallaan.Ylhäällä lainaus Pekan kirjoituksesta. Miten tähän päästäisiin onkin sitten eri juttu. Olen seurannut läheltä Rata-Endurancen kehitystä. Siellä oli samanlainen tilanne mihin Pekka viittasi. Pohjanmaalla ajettiin eri säännöillä kuin etelä-Suomessa. No lajiin perustettiin AKK:n lajityöryhmä.

Lajityöryhmä on viime vuoden aikana sorvannut lajille yhtenäiset säännöt, ja nyt tammikuussa kilpailunjärjestäjien palaverissa sovittiin vielä muutamista yhtenäisistä linjauksista. Ensi kesänä ajetaan samoilla säännöillä ympäri maan. Tämä malli on toiminut ainakin Endurancen puolella. Eli olisiko lajiryhmän oltava asiassa aktiivinen ja kerätä tämä vuosi kokemuksia erilaisista emitin käyttötavoista, ja ensi vuoden vaihteessa julkaista sitten viralliset EMIT-säännöt, joita kaikki emitillä kilpailun järjestävät olisivat velvollisia noudattamaan. Näin saataisiin yhtenäinen linja tähänkin asiaan.Tämä nyt on kuitenkin vain yksi ehdotus.

Tosiasia on että jollei EMIT-sääntöjä saada yhtenäisiksi ja samanlaisiksi kautta maan ja kilpailujärjestäjien, lienee turha haaveilla emitin käytön leviämisestä laajalla rintamalla kansallisiin ja arvo-kilpailuihin. Pääperiaatteen on oltava se että kun lähden kilpailuihin, asiat tehdään samoin on kilpailupaikkana sitten Hanko tai Nuorgam…. Keskustelua asioista kaivataan, yleensä nimittäin ideoita ei synny ilman keskustelua ;-}

19. helmikuuta 2004 12:23:16


Nimi : Pekka Virtanen

Viesti : Emit ja ei koskaan

Käytin turhan vahvaa ilmaisua, sillä todennäköisesti Emit hyväksytään joskus AS:n arvokisoihin, mutta ennen sitä pitää kyllä ratkaista muutama asia. Eikä näistä suinkaan ole pienin se, mistä näille arvokisoille saadaan tekijät.

Arvaan, että seuraava kommentti on: jos Emit sallitaan, tokihan kisoja tehdään. Mutta kun se Emit ei ainakaan meilläpäin ole vielä rakentanut yhtään reittiä.

Kuten Kokkens kertoi, toimiva - ainakin AS-tasolla - Emit-tulospalvelu tekee vasta tuloaan, joten kun tuo asia on ratkaistu, ollaan lähempänä Emit-vaihetta. Sitä ennen sen käyttöä kannattaa opetella. S-aseman käyttöä opeteltiin oma aikansa, ja RT-asemien suhteen tehdään koko ajan niin, joten eiköhän tuo Emitkin vielä joskus opita! Teoriassahan homma toimii, mutta yhtä heikosti on ennakossa ajaminen estetty enimmässä osaa tähän saakka ajetuissa Emit-kisoissa kuin tavallisissa AT-henkilökisoissa. Ja kilpailijoiden kannalta tilannetta ei yhtään helpota se, että jotkut kisajärjestäjät käyttävät omissa tapahtumissaan omia Emit-sovelluksiaan. Kun käyn juoksusuunnistamassa, tiedän joka kerta matkaan lähtiessäni, miten leimaus tehdään. OK, AS eroaa hikisisarestaan, mutta joku yhtenäinen linja on silti paikallaan.

18. helmikuuta 2004 23:34:54


Nimi : Pertti Mattila

Viesti : emitit.ym.

Kiintoisaa huomata, että aihe herättää keskustelua vihdoin tässäkin lajissa, jonka toivoisin säilyvän. Osallistuin ensimmäiseen ihmissuunnistuskilpailuun vuonna 1959. Vuonna 1962 voitettuani työväen urheiluliiton alle 16 vuotiaiden ihmissuunnistusmestaruuden, pyysi Limperin Hanski kartanlukijaksi AS(st)kilpailuun. Silloin tää oli vähän erilaista. Silloin olin ihmissuunnistuskilpailuissakin joskus asemamiehenä. Suon laidalla olevalla rastilla minulla oli mukana leimasin ja leimasintyyny ja leimasinmustetta. Tällä leimasimella aina leimattiin merkintä rastille tulijan kilpailukorttiin. Tarkoin huolehdittiin että leimasintyynyssä riitti mustetta. Jos se kesäpäivän kuumuudessa kuivui tai muuten haihtui, kaadettiin mustepullosta lisää.

Vuoden -62 jälkeen olen ollut mukana monessa kisassa ja monen kisan tekemisessä. Kisan tekijänä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että ratamestarit "polttavat" itsensä "loppuun" yrittämällä näyttää lajin muille osaajille tekevänsä aina paremman ja vaativamman radan kuin toiset (asenne ja koulutuskysymys). Asemamiesten löytäminen on aina ollut ongelma silloin kun itse olen ollut järjestelypuolella mukana. Vuosien varrella laji on kehittynyt ja kehityksen pitää jatkua. Itse tietysti toivoisin, että kisat olisivat sellaisia kuin -70 luvulla, jolloin olin voittamassa SM-osakilpailujakin. Olishan se silleen mukava voittaa taaskin. Ymmärrän että paluu sinne ei enää ole mahdollista. Luulin, että mun ikäiseni ei enää tarttis opiskella näitä ATK-asioita. Nykyään kuitenkin hoidan ihan sujuvasti pankki- ym asioita tällä aparaatilla. Mielenkiintoista nähdä miten pitkään AS aikoo suoriutua ilman emitteja tai vastaavia. Onhan se eräänlainen haaste sekin. Terv: Pepe 58v.

18. helmikuuta 2004 21:12:26


Nimi : Juha Kulmala

Viesti : Morjesta vaan. Olen samaa mieltä kuin kaksi edellistä kirjoittajaa. Kauan on jo tiedetty ettei tuleen kannata jäädä makaamaan, eikä kaikkea uutta pitäisi vastustaa vain muutosvastarinnan vuoksi. EMIT on ilman muuta lajin tulevaisuutta, ja olenkin sitä mieltä että systeemin käyttöön pitäisi liitonkin suunnalta ennemmin rohkaista kuin asenteellisesti kieltää. Emmehän pysty koskaan kehittämään EMIT-sääntöjä jollei niitä kokeilla tarpeeksi laajasti.

Parhaat toimintatavat tulevat esiin vasta käytännössä, mutta nähdäkseni asiassa tarvittaisiin lajiryhmää kokoonkeräävänä voimana. Eli kerätään kokemuksia ja kehitetään sääntöjä paremmiksi.

Sitten talkooväestä. Olen kilpailun johtajana eräässä syksyn arvokilpailussa. Kauhulla odottelen sitä puhelinrumbaa kun nykytalkoomiehistä pitää kerätä about 27 asema-autoa. On semmoinen ponnistus ettei paremmasta väliä. Esitänkin tässä yleisen pyynnön: Jos et tule kilpailemaan XIII KUTUNKIERROKSEEN, tule toimitsijaksi kys.kilpailuun Ota yht. 040-5647247. Ylimääräisten keräämisestä sen verran, että jos kyltin poisjättämiselle on selkeä peruste, ei sitä vain varmuuden vuoksi korttiin kirjoiteta, eli paljon on kiinni ratamestarin kyltityslinjasta.

18. helmikuuta 2004 13:33:46


Nimi : Kari Mamia

Viesti : EMIT tai muu sähköinen ajanotto autosuunnistuksessa(kin) on ainoa oikea kehityssuunta. Se on paitsi nopea myös lahjomaton. Inhimillisten tekijöiden määrä vähenee ja tuloslaskenta nopeutuu kun vielä uuden tuloslaskentasovelluksen avulla aikojen näpyttelystä päästään eroon. Kisat muuttuvat mielekkäämmiksi kun niistä poistuvat jaksot, joissa arvaamalla voi saada hyötyä ajamalla ennakossa (kuten oli mahdollista mm. Turengissa). Myös kilpailijan oikeusturva paranee.

Norjassa ajetuissa autosuunnistuskisoissa asemamiesten kaulassa roikkuvia sekuntikelloja naureskeltiin myös Suomessa vielä muutamia vuosia sitten ja ihmeteltiin mikseivät voisi sikäläiset herätä huomaamaan tekniikan kehittyneen "vekkariajoista". No, nyt Norjassa ajetaan autosuunnistusta pelkästään EMIT-ajanottoa käyttäen. Suomessa, joka on kuulema tekniikan käyttöönottajana ja kehittäjänä edelläkävijä monessa asiassa, halutaan kynsin ja hampain pitää kiinni "hyväksi havaitusta" asemamiessysteemistä. Jokainen AS-kisoja tehnyt tuntee asemamiesongelman, jonka EMIT ratkaisee kertaheitolla. Miksi siis AS-valiokunnan virallinen kanta on, että järjestelmä ei ole hyväksyttävissä arvokilpailuihin?

18. helmikuuta 2004 13:17:32


Nimi : Jarkko Minni

Viesti : Tässä asiassa olen Kokkensin kanssa samaa mieltä, ainakin meidän seurassa on nuo asemamiehet (ja kisan tekijätkin) aikalailla kiven alla nykyään. Eräässäkin B-cupin kisassa oli sama mies kolmella jatilla, jotka oli kaikki eri puolilla kaupunkia (mutta saihan ko. mies kolmen edestä rallimakkaroitakin tuloslaskennasa). Ainakin syksyn Oriveden kisa meni tosi hienosti EMIT:eillä.

18. helmikuuta 2004 11:37:44


Nimi : Kokkens Viesti : Kaikki mikä helpottaa ja parantaa kisajärjestelyitä on kokeilemisen arvoista :) EMITiä on vasta muutaman kerran oikeasti kokeiltu AS:ssa, mutta sen kokonaan tyrmääminen on tyhmää uppiniskaisuutta. Tällä hetkellä on tekeillä ainakin yksi varteenotettava tulospalveluohjelma perustuen EMITien käyttöön. Tosin harrasteena tehtävissä hommissa aikataulu on venyvä käsite, mutta uskoisin kuitenkin 1-2 vuoden sisällä EMITin valtaavan alaa enemmän AS:nkin piirissä. Toivottavasti myös lajin "johtajat" ymmärtävät tämän kehitystarpeen.

18. helmikuuta 2004 8:57:21


Nimi : Pekka Virtanen

Viesti : Kerätään eli ei

Valitettavasti on pakko olla eri mieltä Laihian cupin ratamestarin kanssa tuossa keräilyasiassa: ratamestarista homma on kiinni. Jos reittiviiva on kohdallaan, ainakin kärkijoukko menee niukoilla ylimääräisillä - homma kun perustuu suunnistamiseen ja siihen, että karttoihin voi luottaa. Tämä mielipide taas perustuu sekä omaan kilpailija- että kisantekokokemukseen.

Esimerkiksi Renko-sprintissä ja SM-Kievarissa ylimääräisiä ei käsittääkseni sanottavasti kerätty (jälkimmäisessä niitä otettiin lähinnä viimeisellä peltopilalla yhden kyseenalaisen RT:n paikkauksen yhteydessä). Eli jos viiva on kohdallaan ja RT:t sijoitettu perustellusti, kilpiä ei kerätä sen paremmin kortteihin kuin valvojan toimesta 0-auton takakonttiin (kuten taisi käydä yhdessä talven kisassa).

TAUKin kisa oli hyvä esimerkki siitä, että asemahenkilöitä voidaan AS:ssa järjestää samanlaisena vaihtona kuin tehdään rallissa EK-järjestäjien suhteen. Niin pienissä ei talkooväki vielä nykymaailmassa ole, että Emit tulisi arvokisoihin.

17. helmikuuta 2004 23:07:15


Nimi : matti

Viesti : Jep,

Niinpä näyttää olevan Norjalaisetkin siirtyneen EMIT-uskovaisiksi. Samaten sääntöjä lukiessani huomasin, että ovat ihan yhtä selviä, kun muissakin EMIT-kisoissa. KONTROLL, START FRI, 10 sekuntia, 15 sekuntia, 300 p, 1200p, jne. Hauskaa on myös se , että jos TK:lla on useampia autoja, niin kilpailija itse määrittää lähtöaikansa = edelline auto + 1 min. On siinä naurussa pidättelemistä kun kaikki juoksevat toisiltaan kyselemässä toistensa lähtöaikoja.

Näillä säännöillä kun ajetaan, niin eipä tarvitse paljon ajoajasta meikäläisen välittää.

Pienenä yksityiskohtana näyttää myös olevan hauska reittien virhepisteiden laskenta. Jos jaksolla on 2 puuttuvaa ja 5 ylimääräistä, niin ylimäräisistä rangaistaan vain 5-2 = 3 kpl.

Että hauskoja nämä AS ihmiset kaikkialla

Hyvää kesää.

26. kesäkuuta 2003 15:16:29


Nimi : Kari Mamia

Viesti : Norjan PM-kisan kutsu on julkaistu. Huomasin, että norjalaiset ovat tosissaan myös asemamiesten saannin vaikeudesta: kisassa on kutsun mukaan käytössä elektroninen "itsepalveluajanotto" (emit) . Suomessahan moinen on edelleen "kokeiluasteella",(ensimmäisestä kokeilustahan on aikaa vasta kolme ja puoli vuotta).

26. kesäkuuta 2003 8:12:22


Nimi : Kari Mamia

Viesti : Tuloslaskennassa ei voi olla niin nopea, etteikö joku purputtaisi... Minusta kesäkauden avajaisten luonteeseen sopi ihan hienosti se, että hiukan saatiin odottaakin.

Viikonloppu oli muuten todella upea: hienot kisat ja upeat puitteet. Enemmänkin olisi AS-väkeä sopinut sekä kisaurille että yhteiseen illanviettoon. Toivottavasti tapahtuma saa jatkoa ensi vuonna.

EMIT-tuloslaskentasofta on muuten Kokkensilla jo testausvaiheessa. Tulevaisuudessa (emit-kisan) tuloslaskennan nopeus riippuu vain reittitarkistuksen nopeudesta.

19. toukokuuta 2003 16:50:30


Nimi : jukka

Viesti : I Kanali Helme ajon ja XII Kutunkierroksen tulospalvelu toimi liian hitaasti. Olen pahoillani, mutta en voi jälkikäteen muuttaa sitä enää muuksi.

Emit-korttien panttaaminen siihen asti, että koko luokan tulokset ovat taululla, perustui puutteelliseen harkintaan. Pyydän anteeksi niiltä, joille tämä aiheutti haittaa. Kantaisin poliittisen vastuuni eroamalla tuloslaskentapäällikön tehtävistä, elleivät tehtävät määräaikaisina olisi jo päättyneet.

Kuulen mielelläni kommenttejanne, jospa niistä saisi ainesta tulevien kisojen kehittämiseen.

19. toukokuuta 2003 10:29:56


Nimi : Kari Mamia

Viesti : Turengista... hieno kisa ja valtava määrä peltoaurauksia. Pieniä juttuja ei voi välttää kun ihmiset tekevät töitä vuorotta talkoilla. Emit-leimasimeen väärällä puolella tietä oli perusteluna liikenneturvallisuus, AT-aseman poistoon urheilullisuus. Aina löytyy niitä (meitä), jotka kokevat kärsineensä vääryyttä, mutta silti haluaisin omasta puolestani välittää kiitokseni upeasta kisasta järjestäjille. Oliskos mahdollista vielä rääppiäisinä saada pieni harjoitusajo johonkin noista lukuisista pelloista?

18. helmikuuta 2003 16:09:07


Nimi : matti t

Viesti : Ottamatta se kummemmin kantaa kievarin kierroksen järjestelyihin/tuloksiin, suosittelisin ratamestarin harkitsevan emit-JAT/AT:n sijoitusta uudelleen, jos leimasinta ei voi sijoittaa "sääntöjen" mukaisesti. Kyllä ainakin minulla on emit-kortti kisan aikana autossa kiinni sen verran kiinteästi, että leimaaminen kartturin puolelle ei hetkessä onnistu.

Jos emit-järjestelmä halutaan saada joskus AS-sääntöihin mukaan, on ratamestareiden maltettava noudattaa olemassa olevia ohjeita. Lisäksi on syytä tarkkaan miettiä miten asemia käyttää, jottei yhdenkään kilpailijan suoritus menisi piloille emit-järjestelmän käytön vuoksi.

18. helmikuuta 2003 9:23:55


Nimi : hanski

Viesti : Huhupuheiden mukaan,Turengin kisan, tauon jälkeinen AT-asema "poistettiin". Olisi kiva kuulla perusteita ko teolle. Ymmärtääkseni ainoa sääntöjen vastainen asia ko AT-asemassa oli, että leimasin sijaitsi oikealla puolella ajouraa, kuten edellinen JAT.(johtui paikasta)Vai oliko ainoa "SYY" se, että jotkut kilpailijat eivät ko sääntöjen edellyttämää merkintää korttiinsa tehneet? Entä, kuinka tulee oikeaoppisesti rangaista ylimääräisestä AT merkinnästä kilpailukortissa, kun vastaavaa emit-leimausta ei ole. Onko kyseessä vain ylimääräinen merkintä 0vp, vai ylim AT 600vp.

17. helmikuuta 2003 19:40:48


Nimi : Jari W

Viesti : Tervehdys kaikille AS-harrastajille ja erityisesti SUURkiitokset kaikille jotka ovat olleet tekemässä kisoja vuodelle 2002 ja mahdollistaneet tämän hienon lajin harrastamisen.TSEPPIÄ vuodelle 2003.

Olen Mamian kanssa samanlaisissa ajatuksissa EMIT-ajanotosta,kyllä se saadaan toimivaksi apuvälineeksi kunhan kilpailijat jaksavat antaa palautetta ja uusia ideoita EMIT ajanoton kehittämiseksi.

Katsellessa ensivuoden kilpailukalenteria tulee mieleen yksi kehittämisen arvoinen ajatus. SM/CUP-kilpailut on yhdistetty samaan kilpailuun,entäpä jos B-tai C- luokkalainen haluaakin osallistua SM-kisaan.Kumpaan osallistua SM vai CUP? TAI olisiko mahdollista soveltaa tällaisissa kisoissa PM/PMcup käytäntöä? CUP-luokka ajaisi esim.70% SM-kisan mitasta samaa reittiä ja ne CUP-luokkalaiset jotka haluavat osallistua myös SM-kisaan ajaisivat koko kisamatkan,tai sitten CUP- ja SM-kisa olisivat sama reitti jolloin tulokset ovat vertailu kelpoiset.Tällöin arvokilpailujen määrää olisi myös mahdollisuus nostaa esim. 5 SM ja CUP kisaa. Samalla voitaisiin mahdollisuuksien rajoissa aikaistaa ainakin arvokilpailujen lähtöaikaa,joka saattaisi nostaa osanottajien määrää!

Sitten vaan odotellaan Pukkia ja uuden AS vuoden alkua !

11. joulukuuta 2002 9:56:28


Nimi : Kari Mamia

Viesti : Härkätien lenkin netissä olevia tuloksia ei virallistettu, uudet tulokset on luvattu lähipäivinä. Liian hyvin tähän asti Emit-kokeilut ovatkin onnistuneet. Härkätiellä tökki Emit-kortin purkulaite, Oskarissa aikojen muuttaminen oikeiksi kellonajoiksi ja niiden syöttö "perinteiseen" tuloslaskentaohjelmaan. Forssan harkkarissa kokeiltiin ennakko-AT:n sijasta JAT-asemaa jakson alussa. Ainakin minusta kokeilu toimi hyvin. Jos AT ei nollaa lähtöaikoja, tuplataan sitten JAT-asemien lukumäärä. Eli joka jaksolle lähdetään JAT tai JRT asemalta.

Vuodeksi 2003 on suunnitteilla uutta softaa, jonka avulla tuloslaskentaan saadaan Emit-AS-kisoissa tuntuva parannus.

10. joulukuuta 2002 14:26:40


Nimi : Kari Mamia

Viesti : Emit-ohjeet on nyt viimein saatu "viralliseen" muotoon. Hieno juttu, että ohjeet viimeinkin ovat yhtenäiset. Huono juttu, että niissä ohjeissa ei huomioitu paljoakaan kolmen vuoden aikana saatuja kokemuksia. Etenkin JRT:n maksimiaika ihmetyttää, samoin termi "leimausaika".

JRT:ltä ei sääntöjen mukaan voi saada virhepisteitä. Tämän säännön EMIT-ohje kumoaa. Entä jos tulee paljon autoja jonossa ja pitäisi palauttaa lähtövälit kahteen minuuttiin? Tarvitaanko sittenkin miehitetty JAT?

"Leimausaikaa" ei ole, jos laite syystä tai toisesta katoaa. Parempi olisi käyttää "asemalle tuloaika".

Kommentoin jossain vaiheessa lisää EMIT-sivuillani osoitteessa www.saunalahti.fi/mamia1. Voisin vaikka kertoa miten EMIT-kisassa voidaan saada pienennettyä jakson ajoaikaa kun AT:t eivät nollaa ja JAT:n paikat ovat tiedossa!

20. marraskuuta 2002 14:28:45


aloitussivulle . emit-pääsivu . vanhemmat emit-keskustelut