Syksyisen hämärässä ja pimeässä kurvailtu Lauantailenkki oli kova pala monille konkareillekin. Monilta E-luokan pareilta jäi kokonaan huomioimatta SRT-asemat, joten asemakohtaiset tulokset teen siten, että puuttuvat SRT-asemat ovat erikseen siitä nähtävissä.
SRT-asemat oli kyllä mainittu kutsussa, josta ohessa pieni katkelma:
Reitti määritellään kokonaisuudessaan viivapiirustuksena, käytetyt mittakaavat ovat 1:5.000, 1:10.000, 1:20.000 ja 1:50.000. Lisäksi käytetään suunnistusreittiasemia (SRT). SRT:t merkitään karttaan kolmiolla ja ajomääräyksessä kerrotaan kiintopiste, jossa asemakilpi kolmion sisällä sijaitsee. Tunnus sijoitetaan ajouran oikealle puolelle enintään viiden metrin etäisyydelle ajouran reunasta siten, että se näkyy autosta.
Ohjeistus olisi kieltämättä voinut lukea ajomääräyksessäkin, mutta kukapa niitä aina ehtii sinne kirjottelemaan, saatika lueskelemaan. Ratamestari pyytää nöyrimmin anteeksi niiltä pareilta, jotka nappasivat virhepistesaaliikseen n. 7200 ylimääräistä pistettä...
Valmistauduimme polttareiden autosuunnistusosuuteen lähinnä siten, että välitin eteenpäin polttariporukalle sähköpostitse saamiani ohjeita. Kaikki eivät kuitenkaan olleet perehtyneet kunnolla ohjeisiin, mikä hieman kostautui jatkossa. Itse kävin läpi ohjeet ja hommasin mukaan joitakin hyödyllisiä apuvälineitä, kuten karttapöydän, taskulampun ja skaalatikun.
Osallistumismaksun maksamisen ja katsastuksen jälkeen oli liian lyhyt aika itse starttiin. Silloin emme kerta kaikkiaan ehtineet perehtyä ajomääräykseen. Toisaalta siihen merkityillä ihanneajoilla ei ole mitään merkitystä aloittelijatasolla. Aika pian lähdön jälkeen huomasimme, että olimme ajaneet yhden pätkän väärässä järjestyksessä. Vähän myöhemmin taas putosimme hetkeksi kartalta. Tällöin adrenaliinitaso hieman nousi minulla ja kuskilla. Tämäntapaisista virheistä ei kannattanut kuitenkaan masentua, vaan piti yrittää olla tarkempi loppuosuudella.
Moni piti reittiä kokonaisuutena liian vaikeana. Itse pidin liian vaikeana paikkana ainoastaan sorakuoppaosuutta ja sitäkin vain siksi, että oli pimeää. Kokemani perusteella autosuunnistuksen suola on juuri siinä, että etsittävät numerotaulut ja aikatarkastuspisteet eivät löydy liian helpolla. Maaliin tultuamme saimme tietää tuloksemme, joka oli keskitasoa.
Autosuunnistuksen jälkeen polttarit jatkuivat mökillä Lohjansaaressa saunomisen ja sienestyksen merkeissä. Aina välillä puhe kääntyi autosuunnistustapahtumaan. Selvästi porukka koki tehneensä jotain uutta ja olimme yhtä mieltä siitä, että kokeilemme hommaa toistekin. Ensi kerralla olemme paljon viisaampia sääntöjen suhteen ja yritämme pienentää virhepistemääriämme.