Mistbergløpetin kutsussa on massivinen osa uutta, koskien lähinnä ajanottojärjestelmää. Hatunnosto norjalaisille uuden tekniikan käyttöönotosta! Sitten vastaavasti hatunlasku siitä, että järjestelmä on ohjeistettu todella sekavasti. Tästä linkistä pääset alkuperäisille sivuille, josta tämä käännös on tehty. Tämä linkki puolestaan vie Norjan AS-sääntöihin.
Oletteko muuten huomanneet mitä perjantaikisan järjestäjä kehottaa suomalaisia kilpailijoita tekemään:
Og til dere finske; Ta med Koskenkorva til etter løpet!
Selektiivinen ja vapaamuotoinen käännös by Rolf Felin. HTML-koodi ja jotain pientä viilausta erään autosuunnistajan toimesta. Rolfin teksti on mustalla. Enkä sitten ota vastaan valituksia kilpailun jälkeen jos joku näiden ohjeiden avulla kerää runsaan virhepistesaaliin... vastuun siirrän tällä kertaa mieluusti lukijalle.
Loistava kommentti kääntäjältä:
Herääpä kysymys miksi tehdä asioista helppoja kun ne voidaan tehdä myös vaikeiksi. Toivottavasti näistä on edes hieman apua.
Apua on toden totta. Enpä tähän savottaan muuten olisi lähtenytkään. Järjestäjät ovat ällikällä lyötyjä kun ajajakokouksessa tällä kerralla olemme etukäteen valmistautuneet esittämään oikeasti fiksuja kysymyksiä... Todellinen sekasotkuhan tästä on tulossa, järjestäjä kun varaa itselleen verottajan oikeuden "harkita" varaslähtöjä yms. EMIT-asemilla... Mutta koitetaan ymmärtää, ei niitä kilpailuja Norjassa montaa vuodessa ole. Muistakaa sitten, että EMIT-leimasimella tuloaika rekisteröityy heti, kun kortti viedään tarpeeksi lähelle leimasinta. Vain nollausleimasimessa tapahtuu jotain kun kortti otetaan POIS leimasimesta. Samalla leimasimella ei voida tehdä kuin yksi leimaus, ennen kuin ollaan käyty jollain toisella leimasimella.
Järjestäjä | NAF avd. Eidsvoll og Omegn |
Tuomaristo | Tuomariston kokoonpano ilmoitetaan lähtöluettelossa. |
Kilpailukeskus | LetoHalli, Dal, Eidsvoll Katsastus, lähtö, tauko ja maali ovat tässä paikassa. Ruokaa ja juotavaa on saatavilla. |
Lähtöaika | Lauantaina 30 elokuuta 2003. Ensimmäinen auto lähtee klo. 15.00. Ohjaajakokous klo. 14.15. |
Ilmoittautuminen ? | Viimeistään klo. 14.00 katsastuspaikalla. Katsastus alkaa klo. 12.00. |
Tankkaus | Huoltoasema lähtöpaikan lähellä. Kisan aikana ei tankkaustarvetta (siis tankkausmahdollisuutta). |
Kisan pituus | n. 80 km + siirtymät |
Vaikeusaste | Vaativa |
Tiestö | Vaativa |
Luokat | A, B ja U. Jos B-luokassa ei ole enemmän lähtijöitä kuin kolme paria, A- ja B-luokat yhdistetään.Kaikki luokat ajavat PM-pisteistä. |
Osallistumismaksu: | NKr 650,- sisältäen kartan(t) sekä EMIT-kortin. |
Ilmoittautuminen: | Omalle liitolle myös esikisaan. |
Lisenssit | Pakolliset kertalisenssin voivat lunastaa vain paikalliset |
Kartat | Käytetään erikoiskarttoja eri mittakaavoissa. Kartat jaetaan ajomääräysten mukana. Samaa karttaa voidaan käyttää eri ajomääräysten kanssa. Ajomääräyksen etusivulla kerrotaan mitä karttaa käytetään. Kilpailijat ovat itse velvoitettuja tarkastamaan, että on saanut tarvittavat kartat ennen kuin lähtee lähtöasemalta. |
Tauot sekä kokonaismyöhästymisaika | Kisassa on kaksi jaksoa (siis kaksi osaa). Tauko jaksojen (osien)välissä.
Jaksokohtaiset myöhästymisajat ajomääräyksessä. Kokonaismyöhästymisaika ilmoitetaan lähtöluettelossa. |
Mittis | Lähtöpaikan läheisyydessä on mittis. |
Ajomääräys | Norjan sääntöjen mukaiset. Jaetaan 30 sek. ennen lähtöaikaa. Uusi ajomääräys korvaa vanhan (ei loppuunajetun) ajomääräyksen ?!? (Tästähän on ollut myös toinen muunnelma, ajomääräyksessä olikin teksti [norjaksi]: "Edellinen ajomääräys on ajettava loppuun ennenkuin aletaan ajaa uutta". Ja tietysti uudella pääsi heti liikkeelle, eikä suinkaan ollut edellinen ajomääräys viskattuna takapenkille, ei sinne päinkään...) Jokainen ajomääräys loppuu julkiseen TK-asemaan = JAT. Useimmiten on loppuosa siirtymäntapainen suunnistus TK:lle. Tällaisissa tapauksissa on edellisen AT:n jälkeen laitettu kyltti "START FRI". Ajomääräyksessä kerrotaan maksimiaika JAT:lle (åpen TK). Aika lasketaan edellisen AT:n START FRI - kyltistä ! START FRI = uusi lähtöaika on sama kuin saapumisaika. |
Nopeusrajoitukset | Kisassa noudatetaan yleistä nopeusrajoitusta 60 km/h joka voidaan muuttaa valta- ja moottoriteillä. Tästä on silloin erikoismaininta ajomääräyksessä. Jos liikennemerkein on määrätty alhaisempi nopeusrajoitus on sitä noudatettava. Järjestäjä tulee kyltittämään osia radasta omilla rajoituksilla ja jos näillä osuuksilla kilpailijat ylittävät nämä rajoitukset on seurauksena HYLKÄYS. |
Ajotapa | Ajettava muuta liikennettä kunnioittaen ja maastoa huomioonottaen varovaisesti. Salaiset tarkkailuasemat tarkkailevat ajotapaa ja vaarallinen ajo voi aiheuttaa kilpailusta sulkemisen = HYLKÄYS. |
Kilvet "FEIL VEI" ja "FULL STOPP" | Näitä kilpiä on ehdottomasti noudatettava FEIL VEI = VÄÄRÄ TIE sekä FULL STOPP = "täysi pysähdys". Salaiset tarkkailuasemat tarkkailevat ! Seuraus laiminlyönneistä = HYLKÄYS. |
Asemat | Kisassa on seuraavan tyyppisiä asemia: Aika-asema (TK), Reittiasema (PK), Suunnistusasema (OK), salaisia asemia ja NBF-asemia ?. TK- ja PK-asemat ovat joko miehitettyjä tai miehittämättömiä. |
a) Emit TK (AT) | Emit-asema on merkitty puna-valkoisin kyltein molemmin puolin tietä.
Jos asemalta saa uuden lähtöajan, on Emit-asema merkitty punaisella
kilvellä jossa valkoinen valkoinen teksti KONTROLL. Tien oikealla
puolella heti kyltin jälkeen on Emit-leimaisin. Mikäli asema on huonossa
paikassa on puna-valkoinen varoituskyltti n. 10 - 40 m ennen asemaa.
Kilpailijan on heti leimauksen jälkeen ajettava eteenpäin. Varmuudeksi tuloaika kirjoitetaan kilpailukortin ensimmäiseen tyhjään PK/OK - ruutuun. Maksimiaika siitä kun kilpailija ajaa pois leimasimelta on 15 sek. Aika lasketaan 30 m ennen asemaa - leimasimelta lähdettyä. Jos asemalla on jonoa maksimiaika on 10 sek. kun edellä ajava on lähtenyt leimasinasemalta.
Tätä haluaisin hiukan vielä tarkentaa, tavasin Rolfin käännöstä ja alkuperäistä tekstiä rinnakkain ja minusta ne olivat hieman ristiriitaisia keskenään. Eli kääntäisin näin:
Maksimiaika saapumiselle 30 metrin etäisyydeltä ennen asemaa on 15 sekuntia. Jos kilpailija joutuu jonottamaan, lasketaan maksimiaika siitä, kun edellinen kilpailija ajaa pois leimasimelta. Maksimiaika tällöin on 10 sekuntia.
Ja Rofa jatkaa: |
Emit-asema (JAT) | Mikäli TK-asemalla on KONTROLL-kyltti voidaan uusi lähtöaika
määritellä 3:lla eri tavalla :
|
TK (AT) | Jollei asemalla ole KONTROLL - kylttiä ei myöskään tule uutta lähtöaikaa vaan kisa jatkuu ja mahdolliset myöhät seuraavat mukana seuraavalle JAT:lle. Tällaisella asemalla ei ole Lähtö(start)asemaa eikä "asemansijoituslipuketta". |
Pistelasku AT:lla | Emit-leimaus ratkaisee pistelaskun (virhepisteet). Aikamerkintä on varmuustoimenpide jos Emit pettää. Ihanneaikaan lisätään 10 sek/AT joka on ollut edellisen JAT'n jälkeen. Esim. ajoaika AT:lle on 5,36, niin ihanneaika on 5,46. Toisella AT'llä on lisäaika 20 sek jne. Lisäaika tulee jarruttamisen ja leimaamisen takia. Aikarankaisu on 1 vp/sek. AT:llä maksimipisteet ovat 100. JAT'lla ei ole maksimipisteitä. |
Lähtöajan pyöristys Tämä on hauskaa luettavaa ;-) | Lähtöaika JAT'lta ilman START FRI - kylttiä pyöristetään alaspäin
(sekunnit pois), mutta jos tulosekunnit ovat 58 tai 59 silloin pyöristetään
ylöspäin. Esim. saapumisaika 21.15.05 antaa uudeksi lähtöajaksi 21.15 kun taas 21.14.55 antaa 21.14 ja vastaavasti 21.14.58 lähtöajaksi 21.15. Jos pyöristetty lähtöaika poikkeaa uuden lähtöajan antavista säännöistä (JAT 1,2,3) järjestäjällä on oikeus muuttaa lähtöaikaa. Mikäli pyöristetty lähtöaika on aikaisempi kuin korjattu aika tulkitaan tämä varaslähdöksi josta rangaistus = 300 vp. Esim edellinen auto lähti 21.14 ja sinun rekisteröity lähtöaika on 21.14.55, jolloin saapumisajan perusteella myös sinunkin uusi pyöristetty lähtöaika olisi 21.14, eli sama kuin edellisellä kilpailijalla, sinun lähtöaikasi korjataan ajaksi 21.15 ja samalla sinua rangaistaan varaslähdöstä !!! HUOM ! EHDOTTOMASTI KYSYTTÄVÄ JÄRJESTÄJILTÄ, ETTÄ KUKA KORJAA JA MIKSI RANKAISTAAN ?? Jos kilpailija ylittää sallitun ajan jarrutusta ja rekisteröintiä varten tulee rangaistuksena 600 vp. aikapisteiden lisäksi. Jos ylitys on enemmän kuin 10 sek. tulee 1200 vp. + aikapisteet. Puuttuva AT rankaisee 1200 vp. Jos kilpailijalta puuttuu leimaus tulo/lähtöEmit'llä lasketaan asema puuttuvaksi. Jos teknisistä syistä Emit ei onnistunut voidaan aika ottaa kilpailukortista. Järjestäjä määrittelee onko aika otaksuttavasti oikein ??? Viallinen (rikottu) Emit johtaa hylkäämiseen. Lähtöhetkellä nollaus kertoo mikäli Emit on kunnossa. Puuttuva TK-merkintä kilpailukortin PK/OK-ruudussa tulkitaan puuttuvaksi PK'ksi = 600 vp. Kuitenkin enintään (aikapisteiden kanssa) 1200 vp. |
c) Miehitetty TK : | Miehitetty TK on merkitty punaisella kyltillä missä valkoinen teksti KONTROLL. Asema ottaa ajan jolloin kilpailija ohittaa kyltin normaali? nopeudella. Asema merkkaa tulo- ja lähtöajan kilpailukorttiin ja kuittaa ensimmäiseen tyhjään PK/OK-ruutuun. Kilpailija saa nähdä ja kuitata asemapöytäkirjan. Kilpailija lähtee itse lähtöajallaan. |
Pistelasku miehitetyllä TK:lla: | Annettu tuloaika on perustana ilman jarrutuslisää.
1 vp./sek. ihanneajasta. Maksimipistemäärää ei ole. HUOM: Varaslähtö = 300 vp! Puuttuva miehitetty TK = 1200 vp. Kilpailija huolehtii itse, että asemahenkilöstö suorittaa kaikki merkinnät kilpailukorttin. Puuttuvat merkinnät = 1200 vp. |
PK ja OK, miehittämätön | Merkattu keltaisella tai oranssinvärisellä kyltillä jossa musta symboli tien oikealla puolella. PK'lla lisäksi keltainen kyltti vasemmalla puolella tietä. Merkataan ensimmäiseen tyhjään PK/OK-ruutuun. Yksi merkintä/ruutu. Ruudun ulkopuolelle tehtyjä merkintöjä ei huomioida. Epäselvä, kaksoismerkintä tai tyhjä ruutu lasketaan sutuksi. Kahden TK'n välillä yksi suttu sallitaan, mikäli useampia niin 300 vp./suttu. |
e) PK ja OK, miehitetty | Merkattu keltaisella kyltillä "BPK" - tekstillä tien oikealla puolella sekä tyhjällä keltaisella merkillä (ei symbolia) tien vasemmalla puolella. Asemahenkilöstö merkkaa tai leimaa PK/OK-ruutuun kilpailukorttiin. Merkintää tai leimausta ei saa sutata ! Jos miehistö merkkaa tai leimaa väärään ruutuun, pyydetään heitä korjaamaan ja kuittaamaan ennen kuin poistut asemalta ! |
Pistelaskuperusteet | Puuttuva PK tai OK = 600 vp. Väärinkirjoitettu tai sutattu merkintä = 300 vp. Virhepisteitä saa vaan niistä asemista jotka aiheuttavat enemmän merkintöjä kahden TK'n välillä kun on suunniteltu. Esim. Jos olet kahden TK'n välillä hukannut kaksi PK/OK'ta ja sutannut 5 merkintää niin olet saanut 5-3=2 PK/OK-merkintää enemmän kuin järjestäjä oli suunnitellut. Virhepisteitä tulee siis 900 eikä 1500. |
f) Salainen asema : | Ei ole merkitty maastoon eikä kilpailijan tarvitse pysähtyä asemalla.
Salaisella asemalla on useampi tehtävä :
|
g) NBF kontroll : | NBF voi suorittaa nopeustarkkailua. Tarkkailupisteen jälkeen on "NBF KONTROLL" kyltti missä pitää pysähtyä nopeuden merkintää varten. 1 min. lisätään ihanneaikaan. |
Kellot | Kilpailijalla edellytetään olevan omat kellot. Järjestäjiltä saatavilla virallinen kilpailuaika. |
Vaara | Vaaralliset paikat on merkitty ajomääräykseen. Jokunen paikka voi olla merkitty maastoon keltaisilla lipuilla tai lippusiimalla. |
Yhteydet | Kännyköitä tai muita yhteydenpitovälineitä ei saa käyttää kilpailun aikana. Käyttäminen aiheuttaa kilpailusta sulkemisen = HYLKÄYS. |
Tulokset | Virallinen tulosluettelo julkaistaan niin pian kuin mahdollista maaliintulon jälkeen. |
Protestit : | Katso NSR § 93-99. |
Palkinnot : | Vähintään 1/4 lähteneistä kussakin luokassa. |
Palkintojen jako : | Protestiajan päätyttyä. 30 min. tulosten tultua. |
Yhteyshenkilö : | Öyvind Beckström Osoite: Myrvegen 8, 2090 Hurdal puh. koti + 47 63 98 96 04 puh. työ + 47 64 83 77 75 matkapuh. + 47 93 46 77 75 sähköposti: oyvind@palfinger.no |
Kommentoikaapa muutkin kuin Norjaan lähtijät. Hauskaa tulee olemaan taas koko rahalla! T: Eräs