Maantiesuunnistuksen Sunnuntaisarja
Sunnuntaisarja 2018 .
Tulosarkisto
Sunnuntaisarja 2018
Päivitetty 1.6.2018
Osakilpailujen päivämäärät ovat
Maksimiaika 2018 sarjan osakilpailuissa oli kaikille neljä tuntia ja startit väliaikalähtöinä n. klo 10 alkaen.
Kausi 2018 oli viimeinen vuosi kun allekirjoittanut toimii sarjan kapellimestarina. Sarjaa tehtiin koko sen olemassaolon ajan suurin sydämin ja huumorin pilke silmäkulmassa mutta vakavasti otettavaksi kilpailumuodoksi ei suuri yleisö osannut valikkosuunnistusta ottaa. Kun suuri osa aktiivijärjestäjistä vetäytyi sivuun eikä harrastajamäärä lähtenyt kasvamaan tuli aika laittaa pillit pussiin. Valitettavasti myös viimeisen osakilpailun loppua en jäänyt näkemään tai dokumentoimaan, työmatka iski sopivasti.
Jääkö valikkosuunnistus elämään, sitä en tiedä, mutta Sunnuntaisarja päättyi tähän kauteen. Ainakin syksyllä järjestetään vielä jonkinlainen erikoiskilpailu, jonka yhteydessä pidetään sarjan hautajaiset.
Jutun juoni maantiesuunnistuksessa v. 2018 oli sama kuin edellinäkin vuosina ja lyhykäisyydessään seuraavanlainen:
- Kaikki kartat saa lähdöstä
- Maksimi suoritusaika on neljä tuntia (lähdöt aamulla klo 10:00 alkaen), maaliin on saavuttava tuloksen saadakseen valitun suoritusajan puitteissa. Lähtöaikaan saa itse vahvasti vaikuttaa ilmoittautumisen yhteydessä, lähtöluetteloa ei laadita.
- Salaisten asemien sijaan kaikki tarkastuspisteet on merkattu karttoihin
- Autoissa Ventus G.730 gps-loggeri on pakollinen varuste (järjestäjältä) - laitteella valvotaan käytettyjä nopeuksia, asematunnuksien läheisyydessä käyntiä sekä ajokieltojen noudattamisia.
- Joukkueen on pysyttävä tunnusten välit yhdessä kulkuvälineestä riippumatta. Toinen joukkueen jäsen saa jäädä autolle tai vahtimaan polkupyöriä loogiseen pysähtymispaikkaan tunnuksen lähelle toisen kirmatessa loppumatkan yksin. Tai kartturi laputtaa yksin kuljettajan siirtäessä autoa kunhan joukkue hakee kerralla yhtä rastia (tai rastirypälettä mikäli sellaisia kisassa on).
- Mitään ihannereittiä ei ole, jokainen saa itse valita reitin huomioiden karttoihin merkityt ajokiellot (=lähinnä sellaiset läpiajettavat yksityistiet, joille ei ole pyydetty lupaa).
- Kilpailukartat voivat mustavalkoisia (harmaasävy) tai värillisiä, limittäin tai irti toisistaan, osa "hauskasta" on karttojen sommittelu toisiinsa. Myös mittakaava voi olla mitä tahansa, kuitenkin tunnuksen paikka on esitettävä sellaisella mittakaavalla, mistä suunnistuskohde on selvästi luettavissa.
- Jos joku kokee navigaattorin tarpeelliseksi niin siitä vaan - minkään teknisen apuvälineen käyttö ei ole kielletty.
- Eniten pisteitä kerännyt voittaa.
Sarjapisteet jaetaan kulkutavan mukaan. Viimeisen osakilpailun jälkeen paha saa palkkansa eli parhaat palkitaan. Viivasuunnistuksesta poiketen kuljettaja ja kartanlukija eivät kerää omia pisteitään vaan osanotto tapahtuu "joukkueittain". Joukkueen muodostaa yksi tai kaksi henkilöä ja vähintään yhden jäsenen pitää olla sama kussakin osakilpailussa. Loppupisteiden muodostuminen tapahtuu Sunnuntaisarjan sääntöjen mukaan. Sarjapalkinnon saadakseen joukkueella on oltava kyseisessä luokassa vähintään sama määrä startteja kuin loppupisteisiin lasketaan osakilpailuja.
Taustoja voi tutkailla Sunnuntaisarja 2012, Sunnuntaisarja 2013, Sunnuntaisarja 2014, Sunnuntaisarja 2015, Sunnuntaisarja 2016, Sunnuntaisarja 2017 -sivuilta tai erikoiskilpailu "24":n sivuilta.
Joka vanhoja muistelee se itse siihen lankeaa - vai miten se nyt meni... Sunnuntaisarjan tulosarkistoon!