XXII Sunnuntaisarja 2015


Sunnuntaisarjan pääsivulle . Sunnuntaisarjan säännöt . Tulokset 3.5. . Tulokset 17.5. . Tulokset 31.5. . Sarjapisteet
Maantiesuunnistuksen Sunnuntaisarja vuonna 2015 koostui kolmesta osakilpailusta ja se ajettiin kokonaan ns. valikointisuunnistuksena.

Päivitetty 31.5.2015

Sarjan osakilpailut 2015

Mitalit, kunniakirjat ja tavarapalkinnot jaettiin sarjan kolmelle parhaalle parille sekä 4 h että 6 h luokissa. Valitettavasti tämän vuoden sarjaan ei juoksijoita tai pyöräilijöitä osallistunut.

Ilmoittautuminen

Osallistumismaksu osakilpailuun on enintään 25 euroa / joukkue. Maksu sisältää yhden sarjan karttoja sekä autoilijoilta edellytettävän GPS-loggerin vuokran.

Kuhunkin osakilpailuun ilmoittaudutaan erikseen. Ilmoittautuminen ajoissa on suotavaa, sillä ilmoittautuneita otetaan mukaan rajoitetusti. Mikäli osanottajamäärää rajoitetaan etusijalla ovat ne joukkueet, jotka ovat jo saaneet sarjapisteitä, ensimmäisessä osakilpailussa ensin ilmoittautuneet.

Ilmoittautumiset kutakin osakilpailua edeltävään perjantai-iltaan klo 21:00 mennessä Kari Mamialle (kari. mamia (at) kolumbus. fi tai puh. +358 44 374 9187). Ilmoittauduttaessa ilmoitetaan kulkutapa (auto, pyörä tai jalkaisin), joukkueen jäsenten nimet, seura tai kotipaikka sekä valittu suoritusaika.


Tavoite

Kilpailuissa etsitään kilpailukarttoihin merkattujen, maastossa olevien A5-kokoisten tarkastusasemien tunnuksia, joista saa pisteitä. Eniten pisteitä kerännyt voittaa. Teknisiä apuvälineitä, kuten navigaattoreita, saa vapaasti käyttää - mutta tunnukset on joukkueen käytävä katsomassa itse paikan päällä. Hep! Tätä ei olla taidettu kirjoittaa mihinkään på Finska mutta tunnuksen tulee sijaita enintään 4 m korkeudella tasosta mihin tassutellen pääsee, tunnuksen on oltava pystysuunnassa ja edessä vähintään metri tilaa. Näin siis Virossa ja ... 2016 alkaen myös Sunnuntaisarjassa.


Tunnus maastossa. A5-kokoinen, n. 90 mm korkuinen musta tai valkoinen merkki, numero tai kirjain. Viivaleveys on n. 15 mm. Merkin taustaväri on vaaleanvihreä, sininen, keltainen tai punainen. Alareunassa on (lue: pitäisi olla) kaksi heijastintäplää.


Yleisiä sääntöjä

  • Joukkueen muodostaa 1...2 henkilöä
  • Tutustumismielessä osakilpailuun voi osallistua isommallakin joukolla - sarjapisteitä ei tällöin saa
  • Joukkueen on kuljettava yhdessä (näköetäisyydellä) koko kilpailun ajan.
  • Aika otetaan minuutin tarkkuudella, sekunteja ei huomioida.
  • Kussakin osakilpailussa on valittavissa 6- ja 4-tunnin maksimisuoritusaika, väliaikalähdöt vastaavasti klo 9:00 ja 11:00 alkaen.
  • Osakilpailuiden sarjapisteet lasketaan tiimeittäin, erikseen autolla, polkupyörällä ja jalkaisin kulkeville tiimeille, erikseen 6- ja 4-tunnin suoritusajan valinneille
  • Autoileville joukkueille on GPS-loggeri pakollinen varuste. Pieni, "lihavan muistitikun" kaltainen laite sijoitetaan kojelaudalle tai hattuhyllylle takaikkunan alareunaan siten, että se pysyy kilpailun ajan paikoillaan (teipillä tms.).

Kartat ja tunnukset

Kartat ovat mustavalkoisia (harmaasävy), kooltaan A4 ja mittakaavat voivat olla välillä 1:10.000 ... 1:50.000.

Tunnuksia on kolmea vaikeusastetta:
  • Karttaan ympyrällä merkatut on helpoin löytää: ne saattavat jopa näkyä autoon - joka tapauksessa ne ovat nähtävissä enintään muutaman metrin päästä lähimmästä paikasta, johon autolla saa ajaa. Kolme pistettä.
  • Kolmiot ovat löydettävissä enintään n. 30 metrin päästä lähimmästä paikasta, johon autolla saa ajaa. Viisi pistettä.
  • Neliöt ovat vaikeimpia, sijaiten enintään n. 200 metrin päässä paikasta, johon autolla saa ajaa. Seitsemän pistettä.
Lisäksi kuhunkin osakilpailuun voi olla määritetty erikoiskohteita, esimerkiksi:
  • tuplapistekohde; käymättä jättämisestä saa miinuspisteitä kohteen arvon verran ja löydettynä pisteitä saa kaksi kertaa kohteen arvon verran. Symboli on tällöin piirretty kahdella ääriviivalla.
  • "kiintorasti", symboli kuten edellä, mutta maastossa ei ole "normaalia" tunnusta vaan jokin muu kiinteä kohde, josta otetaan tunnus. Tällöin kohteen numero on kartassa ja kilpailukortissa mustalla pohjalla, kilpailukortissa kerrotaan miten tunnus kohteesta löytyy.
Tunnus löytyy maastosta kartalla olevan symbolin keskikohdasta. Jotkut ympyrät vaativat autosta nousemista, jotkut kolmiotunnukset taas saattavat näkyä autoon. Neliö merkitsee aina ulkoilemista. Auto on aina tunnusta etsittäessä pysäköitävä sopivaan paikkaan, mistä on hyvä näkyvyys ja missä on tilaa.


Kilpailukortti

Kilpailukortti on kaksipuolinen, kooltaan A4. Tunnus (kirjain, numero tai symboli) merkataan kilpailukorttiin oikealle riville (tunnuksen numero on "kartassa"), samoin sen löytöaika minuutin tarkkuudella. Pisteitä ei saa mikäli tunnus on tarkastuskortissa väärin tai sotkettu, tai merkattu aika ei sovi reittijärjestykseen tai puuttuu kokonaan. Väärälle riville kirjoitettu tunnus voidaan korjata sotkemalla väärät merkinnät ja kirjoittamalla oikeat samaan ruutuun. Mikäli tunnusta ei maastosta todellakaan löydy (voihan niitä tietysti hukkaantua) ei kannata jäädä sotkemaan paikoilleen vaan matkaa kannattaa jatkaa. Korttiin saa kirjoittaa "ei löydy" tms. merkiksi siitä, että paikalla on käyty. Pisteitä ei kuitenkaan tällaisessa tapauksessa automaattisesti saa...

Malli kilpailukortista alla olevassa kuvassa.


Kilpailukorttimalli, jossa näytetään miten virheellinen merkintä korjataan.

Miinuspisteet

Kerättyjä pisteitä menettää viimeisen puolentoista tunnin ajan seuraavasti:
  • puolitoista tuntia ennen maksimiaikaa joka kolmas alkava minuutti vähentää yhden pisteen
  • tunti ennen maksimiaikaa joka toinen alkava minuutti vähentää yhden pisteen
  • puoli tuntia ennen maksimiaikaa jokainen alkava minuutti vähentää yhden pisteen
Liikennerikkomuksesta rangaistaan GPS-loggerin datan analyysin perusteella kilpailijan kuulemisen jälkeen seuraavasti:
  • Ajaminen kielletyllä alueella vähentää 10 pistettä ja lisäksi 1 pisteen joka minuutti.
  • Ylinopeus vähintään 7 km/h vähentää 10 pistettä / kerta ja lisäksi 1 pisteen joka 10. sekunti.

Tasatulos

Tasapistetilanteessa katsotaan ensin mikä joukkue on käynyt useammalla asemalla, sitten kuka on ollut nopeampi. Mikäli eroa ei näin synny parempi on se, joka on löytänyt enemmän neliötunnuksia, edelleen tasatilanteen sattuessa katsotaan kolmioiden määrä. Mikäli tilanne on edelleen tasan katsotaan sijoitus jaetuksi.


Kilpailusta sulkeminen

Kilpailusta voidaan kuulemisen jälkeen sulkea joukkue, joka
  • yrittää huijata merkitsemällä kilpailukorttiin tunnuksia käymättä paikan päällä
  • tuhoaa tunnuksia tai siirtää niitä
  • osoittaa piittaamattomuutta nopeusrajoituksista tai liikennesäännöistä, sulkemiseen johtaa automaattisesti törkeä ylinopeus (20 km/h taajamassa, 30 km/h taajaman ulkopuolella) tai vähintään kahden ajokiellon noudattamatta jättäminen (kartta- tai liikennemerkki).
  • häiritsee GPS-loggeria peittämällä, sulkemalla tai sijoittamalla sen huonoon paikkaan että signaali katoaa