XX Sunnuntaisarja 2013


Lohjan UA . Sunnuntaisarjan pääsivulle . Sunnuntaisarjan säännöt . Valikkoharjoitusten tulokset: 27.1. . 24.2.
Sunnuntaisarja alkoi 24.3. klo 9:00 Siuntion TB:ltä. Osallistujamäärä jäi odotettua pienemmäksi, vain yhdeksän autokuntaa lähti rastiseikkailuun. Tulokset täältä.

Sarja jatkui Pusulan Nesteellä 28.4. yleisön pyynnöstä jo klo 8:00 Osallistujamäärä nousi kymmenen paremmalle puolelle mutta fillareita ei saatu tähänkään kapinaan mukaan. Näistä linkeistä tuloksiin ja reittihärveliin.

Sunnuntaisarjan päätösosakilpailu ajettiin sunnuntaina 26.5. Karjalohjan ja tarkemmin Unkan Baarin toimiessa keskuspaikkana ja sarjapalkinnot jaettiin kolmelle parhaalle tiimille kussakin luokassa niille, jotka paikalla olivat. Muille asianosaisille palkinnot toimitettiin jälkikäteen.

Tuloksia täällä.

Päivitetty 27.5.2013

Lohjan Sunnuntaisarja vuonna 2013 koostuu kolmesta osakilpailusta ja se ajetaan toista kertaa kokonaan ns. valikointisuunnistuksena. Kunkin osakilpailun järjestää Lohjan Urheiluautoilijat ry.

Kulkineena voi auton sijaan olla myös polkupyörä tai pelkästään omat jalat. Jokainen osallistuu omalla vastuullaan. Lue Sunnuntaisarjan säännöt täältä ja ota haaste vastaan!


Sarjan osakilpailut 2013


Tavoite

Kilpailuissa etsitään kilpailukarttoihin merkattujen, maastossa olevien A5-kokoisten tarkastusasemien tunnuksia, joista saa pisteitä. Eniten pisteitä kerännyt voittaa. Teknisiä apuvälineitä, kuten navigaattoreita, saa vapaasti käyttää - mutta tunnukset on joukkueen käytävä katsomassa itse paikan päällä.

Tunnus maastossa
Tunnus maastossa. A5-muovilaminaattiin laitettu n. 90 mm korkuinen musta tai valkoinen merkki, numero tai kirjain. Viivaleveys on n. 15 mm. Merkin taustaväri on vaaleanvihreä, sininen, keltainen tai punainen. Alareunassa on kaksi punaista heijastintäplää.


Yleisiä sääntöjä

  • Joukkueen muodostaa 1...2 henkilöä
  • Tutustumismielessä osakilpailuun voi osallistua isommallakin joukolla - sarjapisteitä ei tällöin saa
  • Joukkueen on kuljettava yhdessä (näköetäisyydellä) koko kilpailun ajan.
  • Aika otetaan minuutin tarkkuudella, sekunteja ei huomioida.
  • Kussakin osakilpailussa on valittavissa 6- ja 4-tunnin maksimisuoritusaika, väliaikalähdöt vastaavasti klo 9:00 ja 11:00 alkaen.
  • Osakilpailuiden sarjapisteet lasketaan tiimeittäin, erikseen autolla, polkupyörällä ja jalkaisin kulkeville tiimeille, erikseen 6- ja 4-tunnin suoritusajan valinneille
  • Autoileville joukkueille on GPS-loggeri pakollinen varuste. Pieni, "lihavan muistitikun" kaltainen laite sijoitetaan kojelaudalle tai hattuhyllylle takaikkunan alareunaan siten, että se pysyy kilpailun ajan paikoillaan (teipillä tms.).

Kartat ja tunnukset

Kartat ovat mustavalkoisia (harmaasävy), kooltaan A4 ja mittakaavat voivat olla välillä 1:10.000 ... 1:50.000.

Tunnuksia on kolmea vaikeusastetta:
  • Karttaan ympyrällä merkatut on helpoin löytää: ne saattavat jopa näkyä autoon - joka tapauksessa ne ovat nähtävissä enintään muutaman metrin päästä lähimmästä paikasta, johon autolla saa ajaa. Kolme pistettä.
  • Kolmiot ovat löydettävissä enintään n. 30 metrin päästä lähimmästä paikasta, johon autolla saa ajaa. Viisi pistettä.
  • Neliöt ovat vaikeimpia, sijaiten enintään n. 200 metrin päässä paikasta, johon autolla saa ajaa. Seitsemän pistettä.
Lisäksi kuhunkin osakilpailuun voi olla määritetty erikoiskohteita, esimerkiksi:
  • tuplapistekohde; käymättä jättämisestä saa miinuspisteitä kohteen arvon verran ja löydettynä pisteitä saa kaksi kertaa kohteen arvon verran. Symboli on tällöin piirretty kahdella ääriviivalla.
  • tähtikohde, etäisyys on yli 200 metriä lähimmästä paikasta, johon autolla saa ajaa. Tunnuksen löytämisestä saa 15 pistettä, kartalla symbolina on tähti.
  • "kiintorasti", symboli kuten edellä, mutta maastossa ei ole "normaalia" tunnusta vaan jokin muu kiinteä kohde, josta otetaan tunnus. Tällöin kohteen numero on kartassa ja kilpailukortissa mustalla pohjalla, kilpailukortissa kerrotaan miten tunnus kohteesta löytyy.
Tunnus löytyy maastosta kartalla olevan symbolin keskikohdasta. Jotkut ympyrät vaativat autosta nousemista, jotkut kolmiotunnukset taas saattavat näkyä autoon. Neliö merkitsee aina ulkoilemista. Auto on aina tunnusta etsittäessä pysäköitävä sopivaan paikkaan, mistä on hyvä näkyvyys ja missä on tilaa.


Kilpailukortti

Kilpailukortti on kaksipuolinen, kooltaan A4. Tunnus (kirjain, numero tai symboli) merkataan kilpailukorttiin oikealle riville (tunnuksen numero on "kartassa"), samoin sen löytöaika minuutin tarkkuudella. Pisteitä ei saa mikäli tunnus on tarkastuskortissa väärin tai sotkettu, tai merkattu aika ei sovi reittijärjestykseen tai puuttuu kokonaan. Väärälle riville kirjoitettu tunnus voidaan korjata sotkemalla väärät merkinnät ja kirjoittamalla oikeat samaan ruutuun. Mikäli tunnusta ei maastosta todellakaan löydy (voihan niitä tietysti hukkaantua) ei kannata jäädä sotkemaan paikoilleen vaan matkaa kannattaa jatkaa.

Malli kilpailukortista alla olevassa kuvassa.


Kilpailukorttimalli, jossa näytetään miten virheellinen merkintä korjataan.

Miinuspisteet

Kerättyjä pisteitä menettää viimeisen puolentoista tunnin ajan seuraavasti:
  • puolitoista tuntia ennen maksimiaikaa joka kolmas alkava minuutti vähentää yhden pisteen
  • tunti ennen maksimiaikaa joka toinen alkava minuutti vähentää yhden pisteen
  • puoli tuntia ennen maksimiaikaa jokainen alkava minuutti vähentää yhden pisteen
Liikennerikkomuksesta rangaistaan GPS-loggerin datan analyysin perusteella kilpailijan kuulemisen jälkeen seuraavasti:
  • Ajaminen kielletyllä alueella vähentää 10 pistettä ja lisäksi 1 pisteen joka minuutti.
  • Ylinopeus vähintään 7 km/h vähentää 10 pistettä / kerta ja lisäksi 1 pisteen joka 10. sekunti.

Tasatulos

Tasapistetilanteessa katsotaan ensin mikä joukkue on käynyt useammalla asemalla, sitten kuka on ollut nopeampi. Mikäli eroa ei näin synny parempi on se, joka on löytänyt enemmän neliötunnuksia, edelleen tasatilanteen sattuessa katsotaan kolmioiden määrä. Mikäli tilanne on edelleen tasan katsotaan sijoitus jaetuksi.


Ilmoittautuminen

Osallistumismaksu osakilpailuun on 20 euroa / joukkue. Maksu sisältää yhden sarjan karttoja. GPS-loggerin vuokra on kaksi euroa.

Kuhunkin osakilpailuun ilmoittaudutaan erikseen. Ilmoittautuminen ajoissa on suotavaa, sillä ilmoittautuneita otetaan mukaan rajoitetusti. Mikäli osanottajamäärää rajoitetaan etusijalla ovat ne joukkueet, jotka ovat jo saaneet sarjapisteitä, ensimmäisessä osakilpailussa ensin ilmoittautuneet.

Ilmoittautumiset kutakin osakilpailua edeltävään perjantai-iltaan klo 21:00 mennessä Kari Mamialle (kari. mamia (at) kolumbus. fi tai puh. +358 44 374 9187). Ilmoittauduttaessa ilmoitetaan kulkutapa (auto, pyörä tai jalkaisin), joukkueen jäsenten nimet, seura tai kotipaikka, valittu suoritusaika ja onko omaa Ventus G.730 loggeria (autoilijat).


Kilpailusta sulkeminen

Kilpailusta voidaan kuulemisen jälkeen sulkea joukkue, joka
  • yrittää huijata merkitsemällä kilpailukorttiin tunnuksia käymättä paikan päällä
  • tuhoaa tunnuksia tai siirtää niitä
  • osoittaa piittaamattomuutta nopeusrajoituksista tai liikennesäännöistä, sulkemiseen johtaa automaattisesti törkeä ylinopeus (20 km/h taajamassa, 30 km/h taajaman ulkopuolella) tai vähintään kahden ajokiellon noudattamatta jättäminen (kartta- tai liikennemerkki).
  • häiritsee GPS-loggeria peittämällä, sulkemalla tai sijoittamalla sen huonoon paikkaan että signaali katoaa