Sunnuntaisarjan alku nautiskeltiin pilvipoutaisessa ja lämpimässä kevätsäässä. Nummenkylän Nesteelle kerääntyi kaikkiaan 25 autokuntaa mittelemään paremmuudesta kolmessa eri luokassa.
Edellisen vuoden konkariluokan kuljettajasarjan voittanut Rolf Sjöberg palasi piirustuspöydän ääreen ja suunnitteli kaksi hienoa reittiä kilpailijoille. Tietokonepiirustuksesta vastasi hän, sormi itseään osoittaen. Lyhyt, tasan tunnin pituinen aloittelijoille ja vain vähän autosuunnistusta ajaneille suunnattu E-luokan reitti sai varauksettoman lämpimän vastaanoton. Ylivoimaiseen luokkavoittoon yhdeksän parin joukossa ajoi viime vuonna ensikosketuksen AS-poluille ottanut Rufak-pari Stefan Malm/Jonas Lunden. Reittivirheetön suoritus ja vieläpä nopeasti; aikaa kului vain muutama minuutti yli ratamestarien laatiman ihanneajan. EMIT-laitteistoon ilmeisesti ensi kosketuksen saanut hämeenlinnalaispari Korpiaho/Mäenpää ajoi BMW:llään myös reitin puhtaasti. Kakkostila olisi tullut, jos EMIT leimauksien kellonajat olisi löytyneet kilpailukortista. Nyt viiden AT:n 3000 pistettä pudotti tuloslistalla kauas kärjestä. Seuraavassa osakilpailussa on odotettavissa tiukkaa taistelua.
Pidempi reitti esitettiin kahdella eri reitinmäärittelytavalla: normaalina viivapiirroksena ja ruotsalaistyylisenä. Tämän pitkän reitin ihanneaika oli puolitoista tuntia. Normaalin, harrastelijoille tarkoitetun H-luokan voitti niinikään ylivoimaiseen tapaan Forssan seudun UA:n Lähde/Kaija. Kaksikon kartturi on ollut pitkään toipilaana ja hyvin oli akut ladattu. Lähtöviivalle ilmaantui kaikkiaan yksitoista paria. Voittajan yksi puuttuva RT ja parisataa aikapistettä osoittaisi tämänkin radan olleen tasoltaan sopiva, mutta pistehaitari levisi yläpäästään hieman runsaanlaisesti.
Kisan mielenkiintoisin osuus (allekirjoittaneen mielestä), K-luokan ruotsalaistyylinen reitinmäärittelytapa ei kiinnostanut kuin viittä paria. Reitti oli pääosin sama kuin H-luokalla, mutta lisämausteena tietysti kortillinen SRT-asemia. Jos oli E- ja H-luokissa ylivoimaa, niin ei kahta kolmannetta: Heinonen/Leppäkorpi ajoi lähes haamusuorituksen: kaksi pois, ei yhtään ylimääräistä ja aikaakin vain muutamia minuutteja ihanneaikaa enemmän. Miten mahtaa käydä huhtikuussa tanskalaistyylisellä reitinmäärittelytavalla?
Lk | Sij. | no. | Kuljettaja | Kartanlukija | Seurat | Auto | Tulos | SP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E | 1 | 7 | Stefan Malm | Jonas Lunden | Rufak | Opel Astra | 476 | 16 |
E | 2 | 5 | Pentti Andersson | Timo Pekurinen | - | Subaru | 1296 | 14 |
E | 3 | 6 | Jouni Ronni | Juha Nurmela | - | Opel Corsa | 1418 | 13 |
E | 4 | 2 | Börje Skogberg | Göran Tverin | Rufak | Ford Escort | 1751 | 12 |
E | 5 | 4 | Mika Lahtinen | Esko Rasi | AL-Lohja/- | Tercel | 2251 | |
E | 6 | 8 | Jani Laitaoja | Seppo Laitaoja | Lohja | Skoda | 2545 | 11 |
E | 7 | 1 | Tuomas Korpiaho | Miikka Mäenpää | Hämeenlinna | BMW 315 | 4096 | 10 |
E | 8 | 3 | Hannu Stenroth | Anita Heino | HyUA | ? | 6043 | 9 |
E | 9 | 9 | Riitta Linna | Niklas Sillander | Lohja | Opel Astra | 6100 | 8 |
- | ||||||||
H | 1 | 16 | Teuvo Lähde | Kalevi Kaija | FoSUA | Toyota Starlet | 884 | 16 |
H | 2 | 27 | Vesa Rainio | Timo Virtanen | EspUA | Derby | 1547 | 14 |
H | 3 | 22 | Stefan Sundberg | Andrei Krüger | AL-Hki/PSAS | Mazda 323 | 1636 | 13 |
H | 4 | 26 | Tommi Pentikäinen | Jaakko Ypyä | - | Nissan Micra | 1761 | 12 |
H | 5 | 20 | Pasi Katajainen | Mika Hellsten | Elisan AK/PSAS | Subaru | 1893 | 11 |
H | 6 | 21 | Arto Taponen | Hannu Halme | FoSUA | Daihatsu | 2410 | 10 |
H | 7 | 18 | Pekka Illi | Antti Uusimäki | HyUA/LopUA | Tercel | 2950 | 9 |
H | 8 | 25 | Pasi Välimaa | Erkki Sinisalo | -/PSAS | HEMI-Subaru | 3356 | 8 |
H | 9 | 15 | Jarmo Mäkinen | Jouko Saarinen | LohUA | Peugeot 206 WRC | 5711 | 7 |
H | 10 | 17 | Johanna Heiskanen | Heikki Mattila | - | Tukkatalo VW | 6088 | 6 |
H | 11 | 24 | Sami Korhonen | Kari Vahtolammi | - | Toyota Starlet FWD | 8648 | 5 |
H | per | 19 | Petri Pekkarinen | Tero Malinen | Hyvinkää/Helsinki | Peugeot 205 | per. | |
H | per | 23 | Janne Siikonen | Kati Siikonen | HyUA | Opel Corsa | per. | |
- | ||||||||
K | 1 | 35 | Sami Heinonen | Timo Leppäkorpi | PSAS | Subaru | 1931 | 16 |
K | 2 | 34 | Esa Tuokko | Rauli Jalonen | MynUA/NaSU | Toyota | 4513 | 14 |
K | 3 | 33 | Ari Halmela | Jari Wikström | HyrUA/VääUA | Opel Corsa | 5665 | 13 |
K | 4 | 37 | Matti Muttilainen | Pasi Kekkonen | UFAK | Mazda | 7340 | 12 |
K | 5 | 36 | Vesa Hosiasluoma | Markku Metso | -/AGA | Subaru | 12819 | 11 |