AS-toiminta


Aloitussivulle
Luotu 2002-11-14; viimeksi päivitetty 2023-11-13

Kari Mamia, suunnistaja

s. 1967, Lohja
DI (kote., LTKK), teknologiajohtaja, Saajos-yhtiöt, Lohja
Lappeenrannan UA 1990-1993 (jep, sielläkin joskus ajettiin oikeilla autoilla)
AL-Lohja 1994-2001
Lohjan UA 2002-

Ekat kerrat



Kausi 2023
NEZ (North European Zone Championship) muuttui NAC (Nordic Autonavigation Championship) -sarjaksi. Oikeastaan mikään muu ei kaudella muuttunut; hyville sijoituksille ylsin satunnaisesti. SM-osakilpailuja oli viisi, ja vain yksi niistä talvella. Neljään osallistuin ja yhden keskeytyksen myötä sarjasta jäi suunnilleen luu käteen ja sijoitus sarjassa 11. Myöskään NAC ei ihan osunut, eteneminen oli ulkomaan kisoissa ripeää, mutta reittirikot pitivät meikäläisen pois kärkitaisteluista. NAC-joukkuekisan hopeaan oikeuttaneisiin pisteisiin sain kerättyä pisteitä kahdesta osakilpailusta. NAC-sarja on kuitenkin nousukiidossa ja sijoitus oli 10. Josko vielä 2024 olisin mukana kun taas ollaan parasta A-ryhmää...


Kausi 2022
Koronan rikkoman kauden päälle päästiin Jarin kanssa yhteisymmärrykseen yrittää vielä yksi vuosi ja alku näytti melko lupaavalta: SM-sarjassa kahden osakilpailun jälkeen sijoitus 3. Sitten tuli Tanskan NEZ-viikonloppu ja palattiin normaaliin: suht' ripeä eteneminen, kaamea määrä reittirikkoja ja muutamia teknisiä murheita: perjantain osakilpailussa puhkesi ensin takarengas (sama murhe kuin viime vuoden Naantalin SM-kisassa, itse asiassa sama vannekin) ja vähän myöhemmin irtosi alavesiletku (myöskin sama ongelma kuin 2021 Naantalissa).

Vastoinkäymisten sarja jatkui sitten kotimaassa. SM-osakilpailu Ähtärissä päättyi tekniseen vikaan ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan: liekö syylari irronnut alapäästä ja siirtynyt sisäänpäin kun flektin siivet katkoivat sähköjohtoja ja heti ykkösjakson lopussa jouduimme toteamaan homman olevan tältä osin tässä. Itse asiassa tämä oli ensimmäinen keskeytys Ojanperän kanssa ajamistani kisoista vaikka teknisiä murheita toki on ollut. Kallista on harrastus kun 120 eurolla saa ajettua kymmenen minuuttia kisaa. Tosin yhdeksän tuntia tuli istuttua vetoautossa kisamatkaa...

Loppukesän ja alkusyksyn illat (siis ne, joissa oli "vapaata") kuluivat mukavasti tallilla autonlaitossa. En ymmärrä mitä VW:n suunnittelijat ovat miettineet kun jäähdyttimen alakiinnikkeet ovat pelkkää muovia. Syylari meni vaihtoon. Ja kiva 3D-palapelihän tuo kiinnikesysteemi oli, luultavasti juurisyy Naantalin SM:stä lähtien tapahtuneisiin alavesiletkun irtoamisiin. Suunnittelin ja toteutin myös teräsvahvikkeet alakiinnikkeille. Ja sitten pääsin tekemään myös johtotehtäviä... kymmenkunta johtoa oli vailla suojamuovia ja muutama kokonaan irtipoikki. Ja kaupanpäälle tuli värkättyä laitteeseen "uusi", tukevampi ja pidempi pohjapanssari, joka suojaa ajokin alkuperäisiä osia etupäässä. Hyvin tuntui pelaavan testiajoissa eli Suomen NEZ-osakilpailuissa. Perjantain kapina Forssassa meni suunnilleen niin penkin alle kun vaan voi, lauantaina oli hyväkin sijoitus tarjolla mutta sen mähläsin jättämällä kilpailukorttiin tyhjän ruudun. No, ei seitsemäs sija ihan hirmuisen huono kuitenkaan ole.
Eipä mennyt kausi 2022 ihan niin kuin toivoin vaikkakin M-luokka kutsuu pitkästä aikaa. Seuraavasta koetuksesta ei ole vielä varmuutta mutta kaksi talvikisaa 2023 näyttää aika houkuttelevalta...


Kausi 2021
Koronan alkaessa hellittää syksyllä käytiin Ojanperän Jarin jotain kurvailemassa: NEZ-sarja 14. (lopullinen, 4/6 ajettiin); mukana maajoukkueessa, joka jäi pronssille SM-sarja 16. (lopullinen, 3/4 ajettiin)

Kausi 2020
Koronan vuoksi NEZ-sarjaa ei ajettu, ei AS-aktiviteettia

Kausi 2019
Tasanopeus: kartanlukijana Hannu Juseliukselle Espoo Regularity 11.5. sija 1. (12)
Autosuunnistus: kartanlukijana Jari Ojanperälle; NEZ DK-osakilpailut 10. ja 9., TAUK-harjoitusajo MA 2. (16)., NEZ FI-osakilpailut 7. ja DNS (autorikko) ja NEZ SE-osakilpailut 7. ja 10. NEZ-sarja 14.

Kausi 2018
Ei AS-aktiviteettia. Tallin siivous jatkui: Daihatsut lähtivät pihasta toiselle harrastajalle ja neliveto-Nissan siirtyi sisätiloihin aiemmin tallille tulleen Anglian kaveriksi. Loppuvuodesta ilmoitin NEZ-työryhmälle halukkuudesta vetäytyä sivuun sarjapisteiden ylläpidosta, luulin päässeeni eroon harrastuksesta nimeltä autosuunnistus. Vaan...

Kausi 2017
Ei AS-aktiviteettia. Parikin projektia on levällään tallilla, Nissan ja Daihatsu. Jälkimmäiseen on kuin onkin löytynyt vaihdelaatikko, Puolasta - se pitäisi vaan laittaa paikalleen. Subaru Justyt siirtyivät Imprezan kaveriksi autojen taivaaseen. Ruotsista kantautuneiden huhujen perusteella sikäläiset kisat NEZ mukaan lukien ovat laadultaan varsin vaihtelevia ja kauden NEZ-kisoissa oli perustavaa laatua olevia virheitä. Huh, olipa hyvä etten lähtenyt mukaan (vaikka mieli teki).

Kausi 2016

Kuskeja ja karttureita

Näitä veijareita on kisoihin tai harkkareihin kiusattu samaan autoon:
  • Juhana Kurki
  • Ari Lehtonen
  • Arto Mattila
  • Taina Mamia
  • Markku Vainikka
  • Veijo Nikula
  • Harri Niemi
  • Janne Virtanen
  • Lauri Ihalainen
  • Tenho Helin
  • Aimo Haikonen
  • Rauno Erolahti
  • Jarmo Mäkinen*
  • Matti Harju
  • Harri Mamia* (RIP)
  • Pekka Asp* (RIP)
  • Hannu Juselius
  • Timo Hautalampi
  • Petri Mamia*
  • Rolf Sjöberg
  • Erkki Laakso
  • Mika Juselius
  • Jukka Lahtinen
  • Jouni Lahtinen*
  • Lenni Lappalainen
  • Marko Konradsdal
  • Kari Soukka
  • Kai Grönmark*
  • Jari Hannula*
  • Timo Kokko
  • Jarkko Heino
  • Jukka Pehkonen*
  • Sami Tamminen*
  • Tomi Lindstedt*
  • Henri Salin
  • Timo Heiskanen
  • Pasi Räyhäntausta*
  • Eerik Aljas**
  • Kare Asp*
  • Jyrki Kujala
  • Eero Suonranta*
  • Jukka Kuparinen*
  • Timo Keinänen*
  • Saila Siironen*
  • Seppo Hagerlund*
  • Saku Keinänen*
  • Hannu Hirsivaara
  • Tomi Viitala
  • Jari Ojanperä
  • Jani Mild*

* = vain harjoitusajoissa ** = ei Suomessa


AS urallani oli - siis on - runsaasti nousu- ja laskukausia kuten normaalissa elämässä kuuluukin...

LuokkavuosiSaavutukset
E1989AS-Teekkarimestaruus (Juhana Kurki, RiiUA, luki)
C1990AS-Teekkarimestaruus (Junnu luki vielä)
C->B1991C-cup ??(kartt.)
B->A1992B-cup 17. (kartt., jäipä yksi kisa kolmesta väliinkin... ja kaikki laskettiin)

Aloittelija-aikakausi päättyi tähän. A-luokkaan nousun myötä alkoivat uudet haasteet SM- ja PM tasolla. Talvisprint-sarja oli epävirallinen ja sitä ajettiin vuosina 1998-2006 ja 2008. Puuttuvat sarjatulokset löytynevät jonain päivänä arkistojen uumenista, kunhan jostain löytäisi ne oikeat arkistot... 2000-luvulle tultaessa kuskin hommat hiipuivat kokonaan ja kartanluvusta alkoi tulla tolkkua.

LuokkavuosiSMPMTalvisprintHuom
B->A1992?? 94.PM kuljettajana
A1993?? ??
A->M199433. 63.
M->A199525. 46.
A->M1996?? 14.PM kuljettajana, PM-maajoukkuekulta
M->A1997?? 30.
A->M1998?? 41.A3
M199914. 23.M3
M200026. 24.M6
M200127. 23.M10
M200211. 17.M6


Kauden 2003 alusta kääntyi jälleen harrastuksessa uusi sivu ja keikkakuskien kosiskelu päättyi päästyäni yhdeksitoista vuodeksi Rolf Sjöbergin mekaanikoksi ja kartanlukijaksi. Liityin samalla Lohjan UA:n jäseneksi ja jätin pappakerhoksi katsomani Autoliiton. Hissiluokka jäi ja jämähdin M-luokkaan välillä rimaa hipoen mutta kuitenkin melkoisen tukevasti.

LuokkavuosiSMPM/NEZHuom
M200310. 12.Talvisprint M1
M20045.10.Talvisprint M2
M20055.3.Viron sarjan 1.
M20063.16.Talvisprint M5. Hanaa! -talvisarjan M-luokan voitto, Viron sarjan 1.
M20076.4.Hanaa! -talvisarjan M-luokan pronssi, NEZ-majoukkuehopea
M200817.8.Talvisprint M1. Forssan AS-sarjan voitto, Hanaa! -sarjan M3., NEZ-maajoukkuehopea
M20092.6.Hanaa! -sarjan M3., Viron sarjan 1.
M20107.2.NEZ-hopea tasapistein kultamitalistien kanssa, NEZ-maajoukkuekulta
M20117.4.Viron sarjan 1., NEZ-maajoukkuekulta
M201215.9.
M20136.10.NEZ-maajoukkuekulta
2013 SM-sarjan päätösosakilpailussa pitkään kuljettajanani toiminut Rolf Sjöberg ilmoitti laittavansa kaluston myyntiin ja lopettavansa kokonaan tämän harrastuksen. Siihen loppui myös osaltani muu kuin arvokilpailuissa käynti. 2014 sääntömuutosten ja yhden sarjakeskeytyksen ansiosta M-rima pompahti jo reippaasti mutta jäi kuin jäikin telineeseen, kiitos erään Golfin tuttujen epäluotettavuustekijöiden.

LuokkavuosiSMNEZHuom
M201410.11.NEZ-maajoukkuepronssi
M->A201518.13.NEZ-maajoukkuekulta
A2016----Matkalla Tanskan NEZ-osakilpailuihin hajosi Imprezan moottori. Yksi kansallinen kilpailu MA 4. (9)
Motivaation olivat syöneet niin lajiryhmän (sekä harrastajaporukan äänekkään vähemmistön) käsittämätön toiminta ja ajatukset kuin jatkuvat tekniset ongelmatkin. Tekniseen keskeytykseen tai suorituksen heikkenemiseen johtivat niin Justyn moottoririkot kuin Daihatsun vaihdelaatikko-ongelmat ja kaverin Golfien voimansiirto-ongelmat (kardaanin laakeri, vetoakseli ja vaihteisto) ja "viimeisenä niittinä" tuo Imprezan konerikko. Tein tallilla suursiivouksen ja hävitin Justyt sekä Daihatsut parhaaksi katsomallani tavalla 2017-2018. Tallille tuli uusi asukas eli ajokelvoton mutta ehjähkö Anglia vm. 1965.

LuokkavuosiSMNEZHuom
A2017----Ei AS-aktiviteettia
A2018----Ei AS-aktiviteettia, kartturina yhdessä tasanopeusajossa
Talvella 2019 sain "oudon" viestin. - Kartturin paikka NEZ-sarjaan olisi tarjolla, kiinnostaako? - Eipä juuri, koeta saada joku muu. Mutta jos ei onnistu niin voit kyllä soittaa esmes parin viikon päästä uudestaan. Ja kahden viikon päästä sitten lyötiin "hynttyyt yhteen".

Tanska meni rutiinin puutteessa tyyliin "kilvestä läpi" kun piti mennä "vierestä ohi" ja Suomen NEZ sitten päinvastoin. Sijoitukset kisoista eivät juuri mieltä ylentäneet vaikka sarjapisteet näyttävätkin nousujohteiselta (50-51-53). Yhtään ei tilannetta parantanut, että Suomen lauantaikisa (eli samalla myös SM-pisteet) jäi haaveeksi kun Golf päästi savut pihalle majapaikalta kisakeskukseen siirtyessämme mutta säästyihän osallistumismaksun maksamiselta ja päästiin kotiin valoisassa. Siltikään... vaikka kirves ei ollut ihan vielä kaivossa, Ruotsin NEZ-viikonloppu (8.-9.11.) meni lievästi sanoen penkin alle - aivan turhaa hutilointia karttojen kanssa. Kuskin hommia todella mallikkaasti hoitanut Jari Ojanperä kuitenkin hyväksyi meikäläisen "tulokaskauden" sisäänajo-ongelmat. Tai sellaisiksi niitä vielä tässä kohtaa luultiin...

LuokkavuosiSMNEZHuom
A2019--14.KH-sarjan TAUK-harjoitusajo kartturina MA 2. (16)
Koronan jylläys sitten sotki kauden 2020 eli en osallistunut mihinkään autosuunnistustapahtumaan. Vuosi 2021:kin alkoi kuivissa merkeissä, AS-aktiviteetti nosti päätään vasta syksyllä. Eli ensimmäiset osakilpailut jäivät väliin sekä NEZ- että SM-sarjoissa. Kausi päättyi teknisiin ongelmiin (tulos kuitenkin saatiin kaikista kisoista, joihin osallistuimme) mutta potentiaalia hyväänkin sijoitukseen tuntuu olevan. Meikäläistä tuntuu vaivaavan jonkinlainen viritetty mopo -kompleksi: hyvällä tuurilla on mahdollisuuksia kelpo sijoituksiin vaan enemmän tuo sijoitus kisoista tuntuu parhaimmillaankin olevan luokkaa "ynnä muut plus".

LuokkavuosiSMNEZHuom
A2020----Ei AS-aktiviteettia
A202116.14.NEZ-maajoukkuepronssi
A -> M20227.13.
M -> A202311.10.NAC-maajoukkuehopea



Reitinlaadintatehtävät ja muu toiminta AS:n parissa


Muita toimitsijatehtäviä


AS-Autot
Rek. nro.autokommentit
UOB-494Datsun Cherry 150A varustettiin v. 1989 karttavalolla ja pohjapanssarilla 1985 - 1996 (AS: 1989-1990)
REO-662Toyota Starlet 1,2 1990-1993; -2000; projekti '93 alkaen. Siirtyi E-luokkaan Laitaojille v. 2001 ja uusi AS-ensiesiintyminen uusissa väreissä (ja kilvissä) Lohjalla 7.4.2002 Sunnuntaisarjan osakilpailussa. Sittemmin kadonnut jonnekin...
YAK-208Mazda 1300 "Vihreä liike" 1993-1994. Kuoli Kouvolassa Oskarin yöajossa 1994
IV-257Mazda 1300 Projekti. Kaatui ajanpuutteeseen ja nelivetokauden alkuun 1994-1995.
VSX-656Toyota Tercel 4WD "oma häälahja itselleni" Vaasasta, 1995-1997 (moni kakku päältä kaunis). Projektina myyty pois kaverin pihasta ja taisi mennä lopulta romuksi...
UPR-189Toyota Corolla DX siviilistä pikakomennus Syyskoukeroihin 1997 ja takaisin siviiliin...
RNH-427Subaru I Scorpion 1997-; projekti (lue: varasto) 1999 lähtien, 2017 romuksi.
CFJ-165Subaru II Spider 1998-2010 (varsinainen vara-auto...), kuoli Forssassa ollessaan lainassa eräällä B-luokan parilla; vaihdelaatikko (ilm. kulmavaihde), 2017 romuksi.
BEV-111 Nissan Sunny 4WDKäväisi Eckerörundanilla 2001, projektina 2004 lähtien...
ZHN-312Subaru Justy2008- ("pikakomennuksella" takaisin liikenteeseen "vara-auton" rikkoonnuttua Forssassa 2010), 2017 romuksi.
...2 kpl Justy-projekteja2008/9- (ehkäpä kuitenkin ns. "varaosa-autoja"), toisesta on mm. kone nostettu ZHN:ään, 2017 romuksi.
IEV-819Daihatsu Charade 4WD2014-2015 (entisen kuljettajani pitkäaikaisen luottopelin päätin lopulta hankkia koska se ei kellekään muulle kelvannut, mutta niin vaan kaksi kulmavaihdetta saatiin tuhottua puolessa vuodessa...), jatkoi projektiksi toiselle harrastajalle ajanpuutteen ja kadonneen motivaation vuoksi 2017.
VGP-772Subaru Impreza 4WD2016-2017, tällä ei pitänyt kisoihin lähteä mutta Tanska houkutti ja sinnehän hajosi kone - matkalla kisapaikalle. Autoon vaihdettiin kesällä 2016 "tuore" 80.000 km ajettu masiina Tanskassa (ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen alkoi kilkatus) ja sehän sitten kilahti 2017 kesällä Tampereella, 2017 romuksi.