Lohjanharjun ajot Gårdskulla-sprint 10.3.2007Aloitussivu . Kutsu . Kisainfo . Lähtöluettelo . Lohjan UA:n kotisivulle . KITI
Kisainfo
Kilpailu on sääolosuhteiden vuoksi peruutettu
Reitinmäärittelytapa kolmesta eli hevosenkenkä pähkinänkuoressaReitinmäärittelytapa 3 on vähän käytetty mutta vaativa reitinmäärittelytapa. Sääntöjen mukaan
Tapa 3Reitti määritellään hevosenkenkämääritteiden avulla.Määritteet numeroidaan pistevälikohtaisesti juoksevasti (1, 2, 3 jne.). Määritteiden kokonaismäärä pitää ilmoittaa kartassa/peitteessä. (Esimerkki: pistevälillä 22-23 on yhdeksän (9) määritepistettä, joten merkintä on P22-1->9-P23.) Pistevälit ajetaan määritteiden osoittamassa numerojärjestyksessä. Määritteeltä määritteelle ajetaan numerojärjestyksessä (1-2- 3...) lyhintä karttaan merkittyä ajouraa pitkin U-käännöksiä tekemättä. Järjestyksessä seuraavaan hevosenkenkämääritteeseen ajetaan sen avoimesta suunnasta välittämättä muista määritteistä. Yhdellä kartalla ei voi olla kuin yksi pisteväli. Määritteet on sijoitettava niin, että lyhin ajoura määritteeltä toiselle on silmällä havaittavissa (vaihtoehtoisten ajourien ero mitattuna vähintään 20 %). Sääntöpykälä on yksiselitteinen, mutta sitä on tulkittu usein väärin. Yksinkertaisesti: vaihtopisteestä ajetaan lyhintä karttaan merkittyä tietä avoimesta suunnasta siihen hevosenkenkään, jossa on numero yksi. Jos matkan varrelle osuu muita hevosenkenkiä niistä ei pidä välittää. Tästä jatketaan samalla periaatteella hevosenkenkään, jossa on numero 2 jne. Kun on ajettu viimeiseen hevosenkenkään ajetaan vielä vaihtopisteeseen, edelleen lyhintä karttaan merkittyä tietä ja muista hevosenkengistä välittämättä. Hevosenkenkä on ajettu kun kartan tiellä tullaan siihen paikkaan, missä hevosenkenkä on ylitetty. Väännetään tuo nyt rautakangestakin eli yksi kuva kertoo enemmän kuin edelliset sepustukset:
Kun kaikki oli vielä "hyvin"...2007-02-08 Talvi on ollut mikä on ollut. Onneksi on saatu edes jonkin verran lunta ja pakkasta, olemme vihdoin päässeet eteenpäin kilpailunteossa. Alusta asti on ollut selvää, että Lohjanharjun ajot joko ajetaan vauhdikkailla peltoaurauksilla tai ei ajeta ollenkaan, päätukija kun sattuu olemaan Juhla-Jukolasta tutulta alueelta Siuntiosta. Syksyllä 2006 asiasta keskusteltuamme saimme käyttöömme muutaman peltoalueen ja tuloslaskentapaikan. Tammikuun puolivälissä näytti pahalta: syksy jatkui lumetonna ja elohopea lämpömittarissa huiteli edelleen reippaasti nollan yläpuolella. Hyvinkäältä tuli infoa, että Sukkula-Sprint on peruuntumassa koska ei ole radantekijää eli 10.3. olisi vapaana Lohjanharjun ajolle. Lisätietoa udeltuamme saimme kuulla, että puuttuu kartantekijä; kaikki HyUA:n voimavarat on suunnattu syksyn SM-kilpailuun. Ei voi olla totta! Autosuunnistuksen sprint-sarja oli jo peruuntunut (tosin aivan muista kuin ilmastosyistä), miksi pitäisi vielä yksi perinteisimmistä - kyllä sitä voi sanoa perinteiseksi kun se on jo yhdeksän kertaa tätä ennen järjestetty - sprint-kisoistakin perua. Siispä eräs autosuunnistaja Lohjalta lupautui auttamaan hyvinkääläisiä kartanteossa ja reitinsuunnittelussa sikäli kun on tarvetta. Järjestetään kaksi kisaa samana päivänä, ehkä saadaan joku pitkämatkalainenkin innostumaan mukaan. Tämä vinkkinä Pohjois-Suomeen, eestiläisystäville ja ruotsalaisille. Kilpailun koko organisaatio, maanomistajat ja muut vastuuhenkilöt AKK-Motorsportia myöten näyttivät vihreää valoa siirrolle ja loppu onkin historiaa... Hyvinkään UA:n AS-harrastajiston nuoremman polven kanssa pidettiin palaveria tammikuun loppupuolella. Peli on selvä, Sukkula on päiväkisa, Lohjanharjun ajot iltakilpailu. Kilpailut limitetään siten, että Hyvinkäältä ehtii sopivasti Siuntioon. Sukkulan palkinnot jaetaan tarvittaessa vasta Lohjan kisan jälkeen. Lunta on nyt 8.2. n. 10-15 cm, ei vielä mikään unelmakeli. Nelivetoiset pikkuautot menevät vielä lähes missä vain. Aurauksia on Hyvinkäällä käyty kahtena viikonloppuna kartoittamassa; LHA-07:n pelikenttien reunat on niin ikään kartoitettu. Kaiken kaikkiaan peltoalueita on varattu kahdelle sprint-kisalle toista sataa hehtaaria, josta puolet Hyvinkäällä, puolet Siuntiossa. Kilpailulla on omat erityispiirteensä, mistään "perinteisestä" shakkiruudukosta ei ole kyse kummassakaan. Vauhdikkaita ja haasteellisia uria on jo runsaasti ja lisää on tulossa... Kartoitustyössä on käytössä "nykyaikaisia" apuvälineitä, vaikka lopulliset karttapiirrokset saavat taiteellisen olemuksensa eli loppusilauksen mitä todennäköisimmin lyijykynällä. Lohjanharjun ajoissa kartat tulevat olemaan suurimmalta osalta 1:10.000 ja hevosenkenkiä on MA-luokille tarjolla lähes koko kilpailun ajan. Myös C- ja B-luokat pääsevät "tutustumaan" tähän hiukan viivaa haasteellisempaan reitinmäärittelytapaan. Mistään pitsinnypläyksestä ei tule olemaan kyse. Palkinnot ovat näyttävää lohjalaista käsityötä, ei pokaaleja. Reitin ajoaika viritetään viidellä jaksolla noin puoleentoista tuntiin. Pitkämatkalaisille majoitusta tarjoaa mm. virallinen kisamajoittaja Siuntion Hyvinvointikeskus, jossa on Lohjanharjun ajojen lähtöpaikka. Ja teknopelkoisille tiedoksi: emme aio näillä näkymin käyttää sähköistä ajanottoa. Tervetuloa autosuunnistuksen sprint-kisoihin Gårdskullan maisemiin toivottelevat Rolf Sjöberg, Kari Mamia ja Lohjan UA
Päivitykset
|